Wednesday 8 February 2012

Rasis

Teringat aku ketika dalam perjalanan balik Johor, bas yang aku naiki dipenuhi dengan orang keling. Ya aku panggil keling dalam hati. Bila sebut depan depan baru aku panggil India. Termasuk pemandu pun keling. Dua tempat duduk di hadapan aku juga keling. Sebelah kiri aku keling. Dua tempat duduk belakang aku juga keling. Masuk saja dalam bas aku terbau sesuatu. Ya, bau keling. Bukan bau Dashing yang seakan-akan bau keling. Tetapi bau keling sejati. Bau macam keling balik dari sembahyang. Atau bau debu suci. Atau bau perfume dia memang macam tu. Bau yang datangnya sama ada dari penumpang hadapan atau penumpang belakang aku. Aku tak tahu. Aku tekup hidung aku guna pashmina. Aku tertidur dalam keadaan hidung ditekup dengan pashmina. Pashima aku melurut dari hidung. Aku terjaga sebab bau keling tu menusuk hidung terlalu kuat.


Sampai saja di Skudai, aku turun dari bas. Aku tunggu mak ambil aku di bus stand Sri Puteri Skudai. Aku bau lagi bau keling. Aku hidu tangan aku. Ya, ada bau keling lagi. Naik dalam kereta aku hidu bau baju aku, bau keling lagi. Sampai saja di rumah aku mandi. Bau keling sudah hilang.  Aku tercari-cari bau keling itu. Aku hidu baju kotor aku pakai tadi. Ada bau keling. Uh aku rindu bau keling.

           “No one is born hating another person because of the color of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.”- Nelson Mandela

No comments:

Post a Comment